Μελίνας Μερκούρη 35, Θέρισσος,

Ηράκλειο Κρήτης 71305

2810 262141

frontistirio.domi@gmail.com

Στρατηγικές για την οργάνωση της μελέτης στο σπίτι

article 8

Πολλοί γονείς, αλλά και τα ίδια τα παιδιά, πολύ συχνά διερωτώνται για το αν τελικά υπάρχει κάποιος τρόπος ώστε η μελέτη να είναι πιο εποικοδομητική και να έχει τα επιθυμητά αποτελέσματα. Υπάρχουν παιδιά που χρειάζονται αρκετές ώρες για να ολοκληρώσουν τις σχολικές τους εργασίες χωρίς πάντοτε να το καταφέρνουν με επιτυχία, γεγονός που τα αποθαρρύνει και τους δημιουργεί εκνευρισμό, κούραση και έντονο άγχος.

 
Οι στρατηγικές μελέτης αναφέρονται σε τεχνικές – μεθόδους που έχουν ως κύριο στόχο να βοηθήσουν τους μαθητές να αναπτύξουν και να καλλιεργήσουν τις απαραίτητες δεξιότητες μελέτης ώστε να είναι σε θέση αφενός να κατανοήσουν και να χειριστούν όλες τις πληροφορίες που μελετούν και αφετέρου να ολοκληρώσουν επιτυχώς τις σχολικές τους εργασίες.
 
Στη συνέχεια ακολουθούν κάποιες σημαντικές υποδείξεις για τον τρόπο με τον οποίο οι μαθητές μπορούν να οργανώσουν αποτελεσματικότερα και πιο εποικοδομητικά το χρόνο τους ώστε να μπορούν να μελετούν καθημερινά και να ολοκληρώνουν τις εκπαιδευτικές τους υποχρεώσεις.
 

Οργανώνουμε το χρόνο μελέτης μας ανάλογα με τον αριθμό των μαθημάτων που πρέπει να μελετήσουμε και το φόρτο εργασιών που πρέπει να εκπονήσουμε. Δημιουργούμε, επομένως, έναχρονικό πλάνο για το πόσο χρόνο θα διαθέσουμε περίπου σε κάθε μάθημα.
 
Ξεκινάμε πάντα τη μελέτη μας από τα πιο δύσκολα και απαιτητικά μαθήματα (για παράδειγμα μαθηματικά, αρχαία, φυσική, ιστορία) ώστε να είμαστε πιο ξεκούραστοι και συγκεντρωμένοι.
 
Ο χώρος μελέτης μας πρέπει να είναι ήσυχος και περιορίζουμε τα ερεθίσματα που θα μπορούσαν να μας αποσπάσουν την προσοχή όση ώρα διαβάσουμε. Χαμηλώνουμε το κινητό ή το σταθερό και κλείνουμε τον ηλεκτρονικό υπολογιστή.
 
Στα μαθήματα που απαιτείται αποστήθιση (για παράδειγμα ιστορία) θα πρέπει να διαβάζουμε αρχικά το κείμενο, να το κατανοούμε και στη συνέχεια προσπαθούμε να κωδικοποιήσουμε όλες τις απαραίτητες πληροφορίες, είτε γράφοντας πλαγιότιτλους σε κάθε παράγραφο, είτε δημιουργώντας ένασχεδιάγραμμα – πλάνο του μαθήματος με όλες τις βασικές και απαραίτητες πληροφορίες του μαθήματος προσπαθώντας να απαντήσουμε στις κύριες ερωτήσεις (ποιος, πού, πότε, γιατί). Τασχεδιαγράμματα είναι ιδιαίτερα βοηθητικά και χρήσιμα στα επαναληπτικά διαγωνίσματα και στις εξετάσεις του σχολείου.
 
Στα μαθήματα που χρησιμοποιούνται τύποι (για παράδειγμα άλγεβρα, γεωμετρία, φυσική, χημεία, ακόμα και στα αρχαία) δημιουργούμε πίνακες γράφοντας με έντονα χρώματα το βασικό τυπολόγιο και τους τοποθετούμε σε μέρη όπου είναι εύκολη η συνεχής επανάληψη τους.
 
Δεν αφήνουμε «κενά» στα μαθήματα και στη καθημερινή τους μελέτη θεωρώντας πως κάποια άλλη στιγμή θα μελετήσουμε. Αν συμβεί κάτι τέτοιο είναι βέβαιο ότι στις εξετάσεις δε θα έχουμε το χρόνο και την αντοχή λόγω του φόρτου του διαβάσματος να μελετήσουμε κάτι καινούριο που δεν είχαμε διαβάσει καθ’ όλη τη διάρκεια της χρονιάς. 
 
Δεν αφήνουμε ποτέ άλυτες τις απορίες μας. Αν δεν κατανοούμε κάτι ρωτάμε πάντα τον καθηγητή μας ώστε να μην αντιμετωπίσουμε κάποια δυσκολία στην επίλυση κάποιας άσκησης.
 
Κρίνεται σκόπιμο να κάνουμε συνεχείς επαναλήψεις, ιδιαίτερα στα μαθήματα που μας δυσκολεύουν καθώς και στα μαθήματα που έχουν αρκετούς τύπους ή πολλές πληροφορίες συγκεντρωμένες.

 

Πηγή - Μπαφαλούκα Μαρία, Φιλόλογος, Ειδική Παιδαγωγός, Tutor σε προγράμματα επιμόρφωσης του Πανεπιστημίου Αθηνών
Επιστημονική Συνεργάτης της Διεπιστημονικής & Ερευνητικής Ψυχοκοινωνικής Υποστήριξης Παιδιών & Ενηλίκων – ΔΙ.ΚΕ.Ψ.Υ.